Sidor

tisdag 9 juli 2013

I trädgården

Hittills i sommar har det regnat lagom mycket, men nu märks det att det blir torrare och växterna behöver vattnas. I min trädgård blommar nu bl.a. pioner, prakttry och penséer.
 

På kvällarna håller jag på att gräva mig igenom en jordhög för att ta bort rötterna innan jag planterar något i mina nya land. Det dammar om jorden nu så jag hoppas att det kommer lite regn snart.

När jag städade en pappershög för några veckor sedan hittade jag ett urklipp med Trädgårdsodlarens bön skriven av Karel Capek

Gode Gud gör så att det regnar varje dag så där från midnatt till klockan tre på morgonen,
men Du vet, sakta och varmt, så att det kan tränga ned;

men låt det därvid icke regna på tjärblomstren, grådådran, solrosorna, lavendeln och de andra, som du i Din allvishet har Dig bekanta som växter som tycka om torrt - önskar Du, skriver jag upp dem åt Dig på ett ark papper;

och låt solen skina hela dagen, men icke överallt (till exempel icke på spirean och icke heller på gentianan och rhododendron)  och icke alltför mycket;

låt det bli mycket dagg och litet blåst, mycket daggmask, inga bladlöss och sniglar, ingen mjöldagg, och låt det en gång i veckan regna gödselvatten och duvgödning,

amen

2 kommentarer:

  1. Så vackra blommor!! Nog behövs det lite regn nu så det blommar mer ;)
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  2. va härlig dikt..o sann också. Fina blommor.

    SvaraRadera